השתלמויות

אנו שמחים לחתום את שנת 2013, שנה שהייתה ברוכת הישגים בזירה הבינלאומית. הזהב באליפויות העולם עמד השנה בסימן נשים, ושתיים מבכירות הספורטאיות של ישראל, ניצבו בראש הפודיום: ירדן ג'רבי בג'ודו ולי קורזיץ בגלשני RSX. הגולשת מעין דוידוביץ' זכתה באותה אליפות עולם מדליית ארד. באליפויות אירופה בלטו הישגיהם של המתעמל אלכס שטילוב, שזכה במדליית זהב (בקרקע), וכמוהו גם סרגיי ריכטר (קליעה). הג'ודאים  ירדן ג'רבי וטומי ארשנסקי  זכו שניהם בארד.
 
גיליון זה הוא הרביעי בסדרת החוברות שיצאו לאור על-ידי היחידה לספורט הישגי. תכניו מתפרסים על פני קשת רחבה של נושאים הנוגעים לספורט ההישגי, על מגוון תחומיו.
אתם מוזמנים לשלוח את תגובותיכם ליניב אשכנזי בדוא"ל: yaniva@wingate.org.il קריאה נעימה, פרופ' גרשון טננבאום ויניב אשכנזי- עורכים.
 

השתלמות מאמנים- ד'ר איניגו מוחיקה 24-25.4.13 מכון וינגייט

 

להלן 5 מצגות אשר הועברו ע"י ד'ר איניגו מוחיקה מספרד בהשתלמות המאמנים שהעביר בין ה 24-25.4.13 במכון וינגייט. להלן נושאי המצגות:

1.       חידוד תחרותי בקרב ענפי ספורט קבוצתיים (לחץ כאן)

2.       חידוד תחרותי בקרב ענפי ספורט אישיים (לחץ כאן)

3.       התאוששות (לחץ כאן)

4.       פיתוח שחקני כדור (לחץ כאן)

5.       הבסיס המדעי סביב אימוני סיבולת (לחץ כאן)

 

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
הוועד האולימפי בישראל, היחידה לספורט הישגי ומכון וינגייט, באמצעות בית הספר למאמנים, ובשיתוף איגוד הטריאתלון ואיגודי הכדוריד והכדורעף יקיימו ב-24 וב-25 באפריל שני ימי השתלמות עם הפיסיולוג ד"ר איניגו מוחיקה, מומחה עולמי לתורת האימון . בעבר ניהל ד"ר מוחיקה את תחום הכושר הגופני במועדון הכדורגל הספרדי אתלטיקו בילבאו.
 
 
 
שלום רב,
 
זהו הגיליון השלישי במספר והראשון המסכם את הישגי
המשלחת הישראלית למשחקים האולימפיים והפראלימפיים
שנערכו בלונדון בקיץ האחרון. שאר תוכני המגזין, היוצא לאור
על-ידי היחידה לספורט הישגי, הזרוע המקצועית של הוועד האולימפי בישראל,
עוסקים במאמרים מקצועיים בתחומי מדעי הספורט ומדעי האימון: פיזיולוגיה, פיזיותראפיה,
ביומכניקה, פסיכולוגיה של הספורט, תזונת ספורטאים ועוד.
 
עם סיום כהונתו של צבי ורשביאק יו"ר הוועד האולימפי בישראל,  אנו
מודים לו על פעילותו הברוכה רבת השנים לקידום הספורט
הישראלי, ומאחלים לו הצלחה בהמשך דרכו ועוד שנים של
עשייה פורייה לטובת הספורט בישראל.
 
נשמח לשמוע ולקרוא את תגובותיכם והערותיכם. אין ספק
שהן יסייעו לשיח המקצועי ולהצלחתו של המגזין בעתיד. אתם
מוזמנים לשלוח את תגובותיכם ליניב אשכנזי בדוא"ל:
yaniva@wingate.org.il
 
קריאה מהנה,
פרופ' גרשון טננבאום ויניב אשכנזי -  עורכים
 
 
 
היחידה לספורט הישגי, הזרוע המקצועית של הוועד האולימפי בישראל,  עושה מאמצים רבים לקידום ספורט הנשים ההישגי באמצעות פרויקט ה- אתנה Top Team. נוסף לכנסים, לפורומים המקצועיים ולמפגשים עם עמיתים למקצוע שאנו מקיימים במהלך השנה לשם הרחבת הידע המקצועי, מצאנו לנכון להביא בחוברת זו חומר מדעי מעודכן, המתמקד בגורמים סביבתיים העוטפים את הספורטאיות ,ומשפיעים על הקריירה הספורטיבית שלהן.
 
קריאה מהנה!
 
 
גיליון חגיגי לקראת לונדון 2012

גיליון חגיגי זה עומד בסימן ההצגה הגדולה בתבל- המשחקים האולימפיים בלונדון 2012. לאחר שנות הכנה קשות ואינטנסיביות יתייצב כל אחד מ- 10,500 הספורטאים בפני רגע האמת שלו וביניהם 36 ספורטאים וספורטאיות (נכון ל 26.6.12). מעל במה זו אנו מאחלים למשלחת כולה הצלחה מכל הלב.  תוכני המגזין, השני בסדרת הגיליונות היוצאים לאור על- ידי היחידה לספורט הישגי, כוללים מאמרים מקצועיים בתחומי האימון ומדעי הספורט כמו פיזיולוגיה, פסיכולוגיה של הספורט ותזונת ספורטאים. במגזין זה בחרנו לראיין שני מאמנים מעוטרים בתחומם: ד"ר אריה זלינגר, מאמן נבחרת הנשים בכדורעף, וגור שטיינברג, כיום מנהל ההכנות האולימפיות באיגוד השייט. זלינגר, אחד המאמנים המוערכים ביותר בהיסטוריה של הכדורעף העולמי, מספר בראיון על הקריירה הארוכה שעבר, על פילוסופיית האימון שלו ועל עבודתו הנוכחית עם נבחרת הנשים של ישראל. גור שטיינברג הביא את ספורטאיו- לי קורזיץ, עמית ענבר וגל פרידמן, לפסגות הגבוהות ביותר בזירה הבין- לאומית.
 
קריאה מהנה
 
 
 
הביטאון המקצועי
היחידה לספורט הישגי, הזרוע המקצועית הביצועית של הוועד האולימפי בישראל, שמה לה למטרה להרחיב ולשפר את הידע המקצועי של המאמנים האולימפיים והלאומיים בישראל, בין היתר באמצעות פרסום מאמרים מקצועיים המאוגדים במגזין דו-שנתי.
 
גיליון חגיגי זה, "ספורט הישגי" שמו, הוא הראשון בסדרת גיליונות שיוצאו לאור על-ידי היחידה לספורט הישגי. מטרתו העיקרית של ביטאון מקצועי זה היא לקדם את המאמנים ואנשי המקצוע בתחום הספורט בישראל, ובפרט את אלו העוסקים בספורט ההישגי ברמות הגבוהות, ללא תלות בענף ספורט מסוים. גם הספורטאים עצמם עשויים להפיק תועלת רבה מהחומרים המתפרסמים בכתב העת. התכנים כוללים מאמרים מקצועיים בתחומי האימון, תורת האימון ומדעי הספורט, והם נכתבו על-ידי מיטב המאמנים ואנשי המדע בתחומים אלו. כמו כן, בכל עיתון יובלט מאמן שהגיע להישגים מרשימים עם ספורטאיו. נכיר את פילוסופיית האימון שלו, מי השפיע עליו במהלך השנים, ואיזה מסלול אימון עשה עד היום.
 
מאמנים, כולנו תקווה שביטאון זה והבאים אחריו ירחיבו את השכלתכם המקצועית, ישפרו את תפיסותיכם ואף יעוררו דיון מקצועי אקדמי. נשמח לשמוע ולקרוא את תגובותיכם והערותיכם. אין ספק שהן יתרמו להצלחתו של המגזין בעתיד. אתם מוזמנים לשלוח את תגובותיכם ליניב אשכנזי בדוא"ל yaniva@wingate.org.il 
 
 
השתלמויות מקצועיות
 
היחידה לספורט הישגי וביה"ס למאמנים מקיימים השתלמויות מקצועיות בענפי הספורט השונים ובשיתוף האיגודים השונים וזאת על מנת לשפר ולהרחיב את הידע המקצועי של המאמנים.

 בחודש התקיימה השתלמות מקצועית עם איגוד הטאקוונדו שהועברה ע"י KWON HYUNG NAM, לפני מס' ימים הסתיימה השתלמות בקשתות שהועברה ע"י מר לארי וייס, אחד המומחים הגדולים בעולם בקשתות, וכן ביום שישי הסתיימה השתלמות מאמנים בסייף כשהמרצה הראשי היה אורח מיוון (מומחה בשיפוט) עימנואל קטסיאדקס , מצ"ב תמונה (שני משמאל). בין ה 25-26 לספטמבר נקיים השתלמות מקצועית ב קייאקים. את ההשתלמות יעביר מומחה בספרינט ל 200 מ' ד'ר אלכסנדר ניקנורוב . השתלמות נוספת תתקיים בין ה 8-9/11 בשייט. את ההשתלמות יעביר ד'ר מינו שחרדר, מומחה למטארולוגיה.

 

מאמני סיוף בהשתלמות עם האורח מיוון

בנוסף אנו מקיימים פורום מקצועי בכדוריד עם נועם אייל אליו מוזמנים מאמני נבחרות וליגת על. כמו כן אנו מקיימים פורום מקצועי למאמני נבחרות וליגת על בכדורעף בו הרצה ד'ר אריה זלינגר ומאמן הכושר ד'ר אנטוניו דה לקונו

סמינר מאמנים ובעלי דרגות גבוהות
 
 
מאמרים
 
 
 
מגדר: 10 הדברות באימון נשים
 
 
מיכל יערון/ איריס הרץ

סימנים ביולוגיים, רגשיים, מנטאליים וקוגנטיביים מבדילים את האישה מהזכר האנושי. הבדלי המגדר יש להם משמעות מכרעת גם בספורט – ספורטאית אינה רק ספורטאי ממין נקבה ויש שוני מהותי בגישה שיש לנקוט כאשר מאמנים אותה – כך עולה מדבריה של מיכל יערון, פסיכולוגית ספורט.
 
 
להלן מספר עצות שימושיות לאימון נשים בספורט ההישגי:
1.       קשר רגשי עם המאמן – ספורטאיות נוטות לפתח קשר רגשי עם המאמן. בתחילה יתכן כי הן תהיינה חשדניות, אך אט אט תיפתחנה ויתפתחו יחסי קרבה שיתבטאו בתלות ובקבלת מרות. הספורטאית תהיה עסוקה בקשר זה ובמשמעות שלו – תיעלב בקלות מהמאמן, תיקח ללב הערות ותפרש את התנהגותו יותר מאשר את הערותיו, תהיה לויאלית למאמן ותתקשה להחליף אותו. יתרה מכך, ספורטאית זקוקה לתמיכה והכוונה רגשית במצבי משבר.
2.       שפה ותקשורת –  נשים זקוקות לתקשורת כדי "לחיות". יש להסביר להן בדיוק מה רוצים מהן, להקשיב להן טוב ולשוחח על דברים. נשים מדברות ומסבירות עצמן במילים. הן רגישות לשפת גוף שלהן וגם  לשפת הגוף של המאמן, אולם הן משתכנעות בעזרת חוש השמיעה. יש לדבר לנשים בשפה שתהיה רגישה ומתחשבת, במילים התואמות את עולמן. מילים כמו התמדה ונחישות מגייסות נשים יותר ממילים כמו מלחמה ותוקפנות. כמו כן חשוב לציין בפניהן כמה הן מוערכות הן צריכות לשמוע את זה בקול רם וברור לא לחשוב שזה מובן מאליו, זה חיזוק חשוב ומשמעותי, בלעדיו תהיינה כאלה שלא תממשנה את היכולות שלהן.
3.       נשים בקבוצה – נשים לוקחות את ההתרחשות באימון ובתחרות אל החיים האישיים כי הן מושקעות רגשית באימון. במקרה של עימות בתוך האימון או תחרות עם חברה לקבוצה, קשה להן לצאת ממגרש הספורט ולהשאיר את חילוקי הדעות או המאבק במגרש ולהתנהל ב"חיים שבחוץ" ללא כעסים ותסכולים. אם אימון יתנגש עם זוגיות או אמהות, הדבר יפגע ביכולתה של הספורטאית להשקיע את זמנה ומרצה בספורט ועלול לפגוע במוטיבציה ובתמיכת הסביבה בעיסוקה בספורט. כדאי להימנע מיצירת קונפליקט בין החיים האישיים והחיים הספורטיביים.
4.       נכונות אישית – השקעה, מאמץ, שקדנות, סבל, אינן מילים גסות עבור נשים. הן יודעות לעבוד קשה ולהתמיד, דבר זה מאפשר לאמן אותן יותר קשה ואינטנסיבי. ספורטאיות מוכנות להתאמץ, הן שאפתניות וניתן לסמוך עליהן. לספורטאיות חשובה הדרך ולא רק המטרה הסופית. חשוב לתת להן חיזוקים חיוביים לאורך הדרך זה "יתדלק" אותן וייתן להן כוח להמשיך ולהתמיד.
5.       ריצוי – לנשים יש נטייה לרצות דמויות בעלות סמכות. נטייה זו יכולה לגרום לאימון יתר ולהגעה במצב לחץ גבוה מדי לתחרות. יש לקחת בחשבון את נטיית הספורטאית לרצות כאשר מציבים לה מטרות וציפיות.
6.       מיקוד שליטה – עוסק בקשר בין אירועים ובין השליטה בהגעהלתוצאות:בתחרות יש חשיבות מיוחדת לתפיסת הספורטאי כשולט במצב, שכן הוא "צריך להגיע להצלחה". במצבים שכאלה נשים נוטות לתת ייחוס סיבתי שונה מגברים; הןקושרות הצלחה למזל או לאנשים אחרים (חיצוני) וכישלון למאמץ או ליכולת )פנימי). רצוי ל"קשור" ולחבר אותן להצלחות וליכולת האישית שלהן.
7.        צדק אוניברסלי ומוסר פנימי –נשים תופסות את העולם דרךאינטראקציות ולא על־פי מערכת חוקים. הן מתייחסות לעולם ממקום של אחריות, אכפתיות,רגישות לצרכים של הזולת ומגע אישי – ההוויה שלהן מבוססת על קשר, ממשיות וגישה טיפולית. הקשרים שלהן בתוך האימון ישפיעו במידה לא מבוטלת על תפקודן, מכאן שיש חשיבות רבה לטיפוח הקשרים הללו, ולהתנהלות הומאנית ורגישה מולן.
8.       פרמטרים מקצועיים ובינאישיים –  ספורטאיות מעריכות הן פרמטרים מקצועיים והן פרמטריים רגשיים. הן זקוקות ליותר מהוראות טקטיות וטכניות לפני ובמהלך תחרות. מערכת היחסים איתן צריכה להיות מבוססות על יחסים ותקשורת בינאישית.
9.       אינטלקט, למידה אואינטואיציה–נשים רבות מתארות למידה כבאה לאו דווקא מ"לימודים" אלא מיחסים עםחברים, מורים, משברי חיים ומעורבות בקהילה. נשים רבות מתארות קול פנימי )אינטואיציה) כבסיס להבנה וללמידה, וחשות שהן לומדות תוך כדי חיבור האינטואיציה עם מקורותידע, וחקר של תהליכים. חשוב לכבד את התחושות הללו ולתת להן מקום.
10.    נשיות וכוח–תחרות דורשת לנצח מישהו אחר, להביסאותו. נשים אינן מרגישות  בנוח עם הפגנת כוח, הנתפס כמנוגד לנשיות. בקבוצות מעורבות (נשים וגברים יחדיו) הןימנעו מביטוי הדומיננטיות שלהן, דבר שחשוב להצלחה בתחרות. לעומת זאת, באימונים כדאי לאמן נשים ביחד עם גברים בעיקר בבגרות. נוכחות המין השני מעלה את המוטיבציה להתאמץ ולהתרכז בתוך האימון.
 
 
פרוייקט נשים
תיבת טקסט: המועצה הציבורית
לקידום ספורט נשים
סדנאות במסגרת פרויקט
 
במסגרת הפרויקט הלאומי לקידום נשים בספורט פועל הפרויקט הייחודי של הוועד האולימפי - היחידה לספורט הישגי. במסגרת הפרויקט קיימת תוכנית התערבות שנתית  לקראת המשחקים האולימפיים,לונדון 2012 .
 
בשנת 2009 נכללו בפרויקט ה - "TOP TEAM", 75 ספורטאיות מתוכן 47, שאינן חברות בסגל האולימפי. במהלך השנה השיגו 6 ספורטאיות קריטריון כניסה לסגל .
הדגש בשנה זו היה ללא ספק סיוע מקצועי רוחבי לספורטאיות ומאמניהן/מאמנותיהן. 
ע"פ הפסיכולוגית מיכל יערון "מחקרים מראים כי העבודה בעולם רווי מגדר מציב בפני המיעוט הפועל בתוכו מכשולים שניתן להסיר. הספורט התעצב על פי מידותיהם של גברים ויש בתוכו עדיין מרחבים רבים מובנים מאליהם שאינם לוקחים בחשבון את הנוכחות הגוברת של נערות ונשים". מטרת הסדנאות היתה להעצים הן את הספורטאיות והן את המאמנים/ות שלהן.
 
ההנחה כי הצומת ספורטאית-מאמנ/ת הינו גרעין משמעותי, ממנו תעשה מלאכת ההעצמה והתקשורת של אלה ואלה.
מתוך הבנה כי נושא זה חשוב ביותר כדי לשדרג את הספורטאיות להצלחה ועמידה במטרותיהן, ההתערבות התמקדה:
* מערכת היחסים מאמן/ת - ספורטאית
* העצמה אישית של המאמנים/ות והספורטאיות
 ההתערבות היא שלב ראשוני ויועדה לשנת 2009 מתוך כוונה להמשיך את התהליך
עד למשחקים האולימפיים ב-2012.
מטרת הסדנאות הינה ליצור פעילות ודינאמיקה קבוצתית לספורטאיות הפרויקט שייצרו כוח, העצמה וגאוות יחידה.
הקבוצות נוצרו מתוך חשיבה כי ישנם קווים משותפים רבים יותר באורח החיים והדמיון בין ספורטאיות ברמת ההישג הגבוהה, גם אם הן מענפים שונים, מאשר ספורטאיות מאותו ענף ברמות הישג שונות.
הסדנאות רוכזו ונוהלו ע"י צוות הפרויקט, עמרית ינילוב -עדן וסהר אלוני, בהנחייתה של מיכל יערון, פסיכולוגית ספורט.
לקראת פתיחת סדרת הסדנאות, נערכה סדנא מוקדמת למאמנים, בה הוצגו התכנים בהן יעסקו הסדנאות והועברה אינפורמציה מהמאמנים לגבי הקשיים שהם רואים בעבודה עם ספורטאיות והיכן המאמנים חושבים שניתן לתרום ולעזור.
   
התקיימו סדנאות בשני נושאים:
  1. סדנאות העצמה לספורטאיות
  2. סדנאות בנושא סוגיות אתיות בספורט ההישגי
סדנת מאמנים מס' 1:
1.4.2009
22.4.2009
סדנת ספורטאיות מס' 1
3.5.2009
13.5.2009
סדנת ספורטאיות מס' 2
17.6.2009
25.6.2009
30.6.2009
סדנת ספורטאיות מס' 3
16.9.2009
23.9.2009
24.9.2009
סדנת מאמנים מס' 2:
אתיקה
29.10.2009
3.11.2009
 
כנס מרכזי ומסכם של כל ספורטאיות הפרויקט 24.11.2009, בהשתתפות 60 ספורטאיות.
 
ספורטאיות Top Team
מפגש ראשון-הכרות:
מפגש ההכרות התנהל בצורת "ספיד דייט". הספורטאיות דברו על נושאים שונים, כגון הכרות עם הענף, חוויה משמעותית, היסטוריה מקצועית ועוד. בכל מספר דקות התחלפו הזוגות ונושאי השיחה. כל ספורטאית פגשה ספורטאיות מענפים שונים משלה.
בסיכום הסדנא, המסר שהגיע מהספורטאיות היה כי זו הייתה חוויה מעשירה וחיובית, הספורטאיות שמחו למצוא "בנות מקבילות". הן מצאו המון שוני בין הענפים ונחשפו לדברים חדשים שלא ידעו על קיומם.
לעומת זאת, מצאו כי למרות השוני יש ביניהן המון דמיון, ומכנה משותף והן חוות וחולקות נושאים דומים רבים.
המסר שהועבר מהספורטאיות תואם את התפיסה המקצועית הראשונה שלנו, ההשערה המרכזית על פיה נבנתה תוכנית הסדנאות.
 
 מפגש שני - ספורטאית במיטבה:
תכני הסדנא השנייה היו פרי התכנים שהועלו בסדנא הראשונה ונסבו סביב הניסיון לבנות עם הספורטאיות פרופיל של "ספורטאית במיטבה". על ידי שימוש ביצירה... ללא מילים, שאפשר לספורטאיות לעשות תהליך חשיבה, אך גם לעקוף את המנגנון החושב.בסיום המפגש נערך סיכום ונבנה פרופיל על פי התכנים שהועלו מהמפגש. הוכן שאלון לדוגמא שנכתב ע"פ תכני הסדנא. השאלון נשלח לספורטאיות, במטרה לאפשר להן לעקוב אחר מצבן במהלך השנה בתקופות השונות בעונה.
 
מפגש שלישי- העוצמה שבאינטימיות:
מתוך שאלון מסדנה 2, נלקחו 2 פריטים: "יכולתי לשליטה עצמית"," כמה אני ממקסמת נתונים קיימים". הספורטאיות חלקו אירועים ספורטיביים בהתייחס לשני משפטים אלו.
בהמשך הסדנא ניתנה הרצאה קצרה על הזכות והיכולת לבחור. על המקום שלנו שבוחר לתרגם מציאות אובייקטיבית לפרשנות סובייקטיבית. איפה אנחנו יכולות להשפיע ואיפה לא ואיך לעשות זאת. נשזרו הסברים על מושגים כמו אמפטיה, שיתוף, עניין לעומת סקרנות, כבוד לעומת חטטנות, התערבות ומעורבות וכו'. דובר על השונות בצרכים של כל אדם ועל הצורך שלנו ללמד את הסביבה שלנו מה טוב לנו ומה לא. על הקושי שבשיתוף אמיתי ועל הכוח שיש לנו כשאנחנו בוחרים בשיתוף.
 
מפגש רביעי - מפגש שנתי לכל ספורטאיות הפרויקט:
המפגש היה גולת הכותרת של קבוצת ספורטאיות העילית של מדינת ישראל.
הגאווה והכוח בשייכות לפרויקט ה - TOP TEAM. המפגש תוכנן כאירוע המשלב לימוד וחוויה.
"זהות נשית והצלחה בספורט" - הרצאת פתיחה ע"י נועם אייל – פסיכולוג.
סדנאות לספורטאיות :
פסיכו- דרמה, בהמשך להרצאת הפתיחה ע"י הגב' חדווה נוביץ
החוויה האולימפית - בצירוף הדרכה
סדנת ריקוד סלסה - בהדרכה מקצועית
 
סדנאות בנושא סוגיות אתיות
מטרת הסדנא לדון בסוגיות אתיות הקשורות ליחסי הגומלין שבין מאמן-ספורטאית-צוות, מעטפת-צוות ניהולי. הסדנאות נערכו בהנחייתו של דר' יותם לוריא, אוניברסיטת בן גוריון, מרצה וחוקר בתחום האתיקה והספורט. עד כה התקיימה סדנא אחת למאמנים. הסדנא התקיימה בשני תאריכים שונים מפאת ריבוי המשתתפים. אל הסדנא הוזמנו כל מאמני הספורטאיות ואנשי המקצוע השייכים לפרויקט TOP-TEAM  ולסגלי היחידה לספורט הישגי וכמו כן, מספר מאמני בסגלים המאמנים ספורטאים. חשוב לציין כי ההיענות ממרבית המאמנים הייתה גבוהה ביותר.
 
שם הסדנא: "כהליכה על חבל דק-סוגיות אתיות באימון ספורטאיות הישג".
בפתיחת הסדנא הוצגו סוגיות אתיות מרכזיות בספורט ההישגי והוצגו מונחים רלוונטיים.
לאחר מכן נעשתה הדגמה מתודולוגית כיצד "עובדים" עם דילמה אתית. בהמשך הסדנא חולקו המאמנים לקבוצות. בפני הקבוצות הוצגה סיטואציה אשר צופנת בחובה סוגיה אתית. על הקבוצות היה לדון בסוגיה ולהחליט כיצד יפעלו. לאחר סיום הדיון בקבוצות, הוחזרה הסוגיה למליאה, כאשר כל קבוצה הציגה את מסקנותיה.
 
 באופק - לשנת 2010
במהלך שנה הבאה מתוכננות סדנאות נוספות למאמנים, וסדנאות בנושאי אתיקה עבור הספורטאיות.
המשך תהליך העצמה לספורטאיות הישג, סדנת לימוד ביו - פידבק, מפגשים בקבוצות קטנות, סדנת ניהול זמן.
 
 
 
השתלמות המשך למאמנים בכירים בספורט ההישגי

ביום חמישי ה - 24.09.09, התקיימה השתלמות המשך למאמנים בכירים בספורט ההישגי. בהשתלמות השתתפו 15 מאמנים מענפי השחייה, טריאתלון וקיאקים, אותם העביר פרופ' ולדימיר איסורין (מתאם מקצועי ביחידה לספורט השיג), היה בנושא:

אימון בתנאי גובה טבעי וסימולטיבי (אימון האפוקסי)
בספרות עולמית קיימת סתירה בהערכת אפקט אימוני גובה מצעד אקדמאי ומעשי. סתירה הזו מבוססת על הבדלים בגישה כללית, התייחסות שונה למתודיקה אימונים, רגישות שונה לתנאי גובה אצל ספורטאי הישג.

בדרך כלל מצפים היתרונות מאימון גובה על סמך שינוים דרסתים במערכת דם (מסת כדורים אדומים והמוגלובין); שינוים האלה מבטיחים השתפרות בתחבורת חמצן לשרירים.  בפועל שינוים האלה חוזרים למצב הקודם תוך זמן קצר לאחר חזרה לתנאי פני הים. גורמים אחרים קשורים לשינוים ברמה סלולארית ושיפור בניטרליזציה של חומציות אחרי עומסים אנאירובים (BUFFERING).

עקרונות האימון בתנאי גובה מתייחסים ל: מטרת הכנה (תחרות בגובה, תחרות בפני הים, רבגוניות בהכשרה בסיסית); בכירת הספורטאים עם תגובה חיובית לאימון גובה, מבנה האימון לפי פאזות של התאקלמות  בגובה ואימון לאחר מחנה גובה לפי פאזות התאקלמות בפני הים. יש לציין שלוש אופציות להשתמש אפקט אמוני גובה: ימי 1-3 אחורי ירידה (בדרך כלל לו מומלץ); ימים 14-28 (גל שני עלית יכולת); וימים 36-46 (גל שלישי).

בנוסף לאימון מסורתי ישנם גישות חדשניות בשימוש אפקטים האלה. זה אופציה כשספורטאים גרים בגובה ומתמנים במקום נמוך יותר (1); כשספורטאים גרים בתנאי גובה מלכותי ("בבית הפוקסיה")ומתמנים בתנאי פני הים (2);  כשספורטאים גרים בפני הים ומתמנים "בחדר הפוקסיה" (3). לכל אופציה הזו ישנם היתרונות וייחודיות בשימוש.
 
ההשתלמות הייתה מאוד מעמיקה וממצה ולוותה באינטראקציה ותגובות מצד המשתתפים.
 
ההשתלמויות לשנת 2009 במסגרת היחידה לספורט הישגי
 
השתלמויות הנערכות ביוזמת מתאמי היחידה
1. סידרת הרצאות לפורום מאמנים בכירים בספורט ההישגי, בנושא בניית תוכנית אימון אלטרנטיבית לגישה המסורתית Block Periodization. מרצה: פרופ' ולדימיר איסורין, מתאם מקצועי ביחידה לספורט הישגי.
 
בניית תוכנית אימון בספורט הישגי הוא נושא מסובך ומנוגד. קיימות שתי שיטות עליהן מתבססים המאמנים בעת בניית התוכנית; השיטה המסורתית (קיימת כבר 60 שנה), שפורסמה בספרות ונלמדה בכל האוניברסיטאות, והשיטה החדשנית שתהליך פיתוחה החל לפני כעשרים שנה. מאמנים ואנשי מקצוע מובילים הוסיפו מספר גרסאות לבניית תוכנית האימון המסורתית הואיל ונמצא כי לגישה המסורתית מוגבלויות רבות בהשגת מבנה אימון אופטימאלי ואפקטיבי שתאפשרנה השגת רמה תחרותית גבוהה יותר.
 
התפיסה החדשנית מתבססת על אימון הפיריודיזציה (חלוקה לזמנים), שמטרתה יצירת מחזורי אימון עם ריכוז גבוהה של העמסה במספר מטרות מוגדר. זאת, בניגוד לגישה המסורתית בה הספורטאים מפתחים מספר יכולות גופניות ותכניות במקביל. ביישום גישה חדשנית זו ניתן להשיג תוצאות מדהימות ברמה אולימפית במספר ענפי ספורט כמו אתלטיקה קלה (BONDARCHUK), שחייה (TOURETSKI), חתירה בקיאקים (איסורין).
בספרות העולמית פורסמו מאמרים וספרים המפרטים את חסרונות הגישה המסורתית ויתרונותיה של התפיסה המודרנית. כמובן, שלימוד הגישה החדשנית יכול לשדרג ולשפר את מתודיקת האימון לספורטאי עילית.
 
כוונתן של סדנאות להעביר ידע עיוני ומיומנויות תכנון למאמנים בכירים במהלך מספר מפגשים ובהמשך באמצעות יעוץ פרטני לפי צורך.
 
להלן הנושאים בתוכנית הפורום:
מפגש מס' 1 - השיטה החדשנית במבנה אימון ספורטאיהישג - BLOCK PERIODIZATION (כשעתיים).
מפגש מס' 2 - יישום גישה חדשנית בתכנון וביצוע אימון והכנה בלתי אמצעית לתחרות מטרה (כשלוש שעות)
מפגש מס' 3 - אימון בתנאי גובה טבעי וסימולטיבי (אימון האפוקסי) + סיור במתקן הגובה במכון (כשעתים וחצי).
 
המפגשים יתקיימו בחדר ישיבות ביחידה לספורט הישגי, במהלך החודשים מאי, יוני וספטמבר.
 
2. פרויקט הטופ טים - הינו במסגרת פרויקט לאומי לקידום נשים בספורט.
בשנת 2005 הכריזה שרת החינוך,התרבות והספורט ח"כ לימור ליבנת על תחילתו של פרויקט לאומי שבראשו מועצה ציבורית לקידום נשים בספורט ,כמו כן על השקעה מסיבית בתחום.
 
פרויקט הנשים – טופ טים החל כחלק מהכנותיה של היחידה לספורט הישגי לקראת המשחקים האולימפיים בבייג'ין 2008 ולונדון 2012. כידוע, מטרת הפרויקט הברורה והמוצהרת הינה, לשפר את הישגי הספורטאיות הישראליות החזון : להוביל את מהפכת ספורט הנשים דרך ספורטאיות עילית.
 
במסגרת פרויקט זה, תתקיימנה במהלך שנת 2009 סדרה של סדנאות למאמני ספורטאיות ולספורטאיות, בהנחייתה של הפסיכולוגית מיכל יערון.
 
מתכונת המפגשים:
א. מאמנים - בתחילת אפריל , עוד לפני מפגש הספורטאיות הראשון, יתקיים מפגש עם המאמנים של אותן ספורטאיות, בו יינתן הסבר על הפעילות המתוכננת לספורטאיות והסבר על החשיבות שבמפגש בנות. המאמנים ישאלו לגבי התכנים אותם הם מעוניינים שהבנות יקבלו יוצפו נושאים שונים אשר לדעתם ישדרגו את הבנות כספורטאיות הישג
ויתרמו למקסם הפוטנציאל .
 
ב. ספורטאיות - העבודה בקבוצות. כל סדנא תכלול קבוצה של כ- 15 עד 20 ספורטאיות, בעלות פוטנציאל ל- 2012, עם יכולת ורצון לשתף פעולה (שלהן ושל המאמן), וזמינות. קבוצה הומוגנית ככל הניתן מבחינת הגיל. תאריכי המפגשים יקבעו מול התוכניות המקצועיות של הספורטאיות תוך וידויי שהן בארץ ויכולות להגיע. המטרה ליצור אינטראקציה בין הבנות, נמצא כי לשתי ספורטאיות הישג מענפים שונים יש יותר משותף משתי ספורטאיות מאותו ענף ברמה שונה. מטרת המפגשים ליצור חוויה, יכולת שיתוף עם דומות לי וכו'. במהלך המפגשים עולים תכנים הרלוונטיים לכל הבנות. הן לומדות להכיר אחת את השנייה, לומדות שישנן חוויות משותפות וספורטאית נוספת לחלוק איתה. המפגשים צריכים להפוך אירוע תורם אליו מעוניינות להגיע מסיבות מקצועיות וחברתיות גם יחד.
 
מתוכננות כשתי סדנאות למאמנים ו-4 סדנאות לספורטאיות:
א. מאמנים – סדנא ראשונה לפני קיום מפגש עם הספורטאיות, תתקיים אפריל בשני מועדים שונים, לתאום ציפיות ולשמוע מהם הכן הם רואים שהסדנאות יכולות לעזור.
ב. ספורטאיות – סדנא ראשונה תתקיים בחודש מאי בנושא – "ספורטאיות עילית - שיתוף והעצמה. נושאי שאר הסדנאות יקבעו בהתאם לרצונות ולצרכים אותם תעלנה הספורטאיות בסדנא הראשונה.
 
מערך השתלמויות מאמנים בחלוקה ספציפית לענף - בסיוע ה- Olympic Solidarity
במסגרת הרצון לעידוד וקידום מעמד המאמן והאימון בעולם, יצא ה- Olympic Solidarity, בתוכנית לוועדים האולימפים בכל מדינה, בה מציע לסייע בקיומן שצ 8-10 קורסי מאמנים, במהלך המחזור האולימפי הנוכחי (2009-2012). מטרת השתלמויות אלו לקבוע סטנדרטיזציה, באימון הניתן למאמנים ברחבי העולם, ואמות מידה לקביעת המבנה בוועדים האולימפים והאיגודים.
 
תהליך יישום התוכנית:
א. ארגון קורס מאמנים ספציפי לענף, בהתאם להנחיות ה- Olympic Solidarity- כל תוכנית קורס ינוהלו על ידי מומחים ברמה הבינלאומית שימונו על ידי ההתאחדות הבינלאומית הספציפית. כל קורס יימשך בממוצע 10 עד 15 יום, אך בכל מקרה צריך לכבד את כללי ההתאחדות הבינלאומית בכל הקשור למספר משתתפים, מספר שעות עיוניות ומעשיות, שיטות לערכה הקורס, תעודה וכו'.
ב. אישור תוכנית הקורס על ידי ההתאחדות הבינלאומית הרלוונטית.
ג. בכל שנה יאושרו עד 4 קורסים למדינה, כשסה"כ במחזור האולימפי יאושרו עד 10 קורסים.
 
שימו לב:
א. קורס שאושר על ידי ה- Olympic Solidarity ולא מומש בשנה שאושר, ניתן לדחותו באישור לשנה שלאחר מכן ולא מעבר לזה.
ב. ניתן לקיים קורסים ברמה גבוהה יותר – רמה 2, אולם יינתן רק למאמנים שנכחו בקורס הראשוני, לצורך כך יש אפשרות לקיים קורס אזורי (מספר NOC's שישלחו מאמנים), אליו יגיעו מאמנים ממספר מדינות.
ג. ה- Olympic Solidarity מבקש לעודד כי בכל קורס תשתלבנה בין 10-20% נשים במידת האפשר, במטרה לעודד שוויון בין המינים.
מקורות המימון נוספים לקורס, יכולים להיות בהתאם לשיקול דעתו של כל איגוד.
 
בסוף כל שנה, יועבר ל- Olympic Solidarity, דרך ה-NOC, מסמך בקשה לסיוע במימון הקורס.
פירוט הבקשה:
א. תקציב מלא ומפורט של כל הפרמטרים המרכיבים את הקורס.
ב. מידע טכני, כמו: מיקום, חומר מקצועי, רשימת משתתפים וכו'.
יש להעביר את המידע בשלמותו, לפחות 3 חודשים לפני פתיחת הקורס.
תהליך אישור בקשה:
לאחר בדיקת הבקשה על ידי ה-Olympic Solidarity(תוך התייעצות, במידת הצורך עם אנשי מקצוע מקומיים), ישלח כל המידע להתאחדות הבינלאומי של אותו ענף, כך שהלה ימנה מומחה בתחום שיוכל להעביר את המידע הנדרש בקורס.
חשוב לציין, כי יתכן שההתאחדות הבינלאומית תשלח שני מומחים וזאת בהתאם לענף הספורט.
על איגוד המעוניין לארגן השתלמות למאמניו, לקרא המסמך המצ"ב בעיון ולהגיש בקשה בהתאם.
 
השתלמות למאמנים בכירים בספורט ההישגי
ביום חמישי ה 25.06.09 התקיימה השתלמות המשך למאמנים בכירים בספורט ההישגי. בהשתלמות השתתפו 15 מאמנים מענפי השייט, ג'ודו, קליעה ואתלטיקה. ההרצאות, אותם העביר פרופ' ולדימיר איסורין (מתאם מקצועי ביחידה לספורט השיג), היו בנושאים הבאים:
 
א. יישום גישה חדשנית בתכנון וביצוע אימון והכנה בלתי אמצעית לתחרות מטרה -
גישה חדשנית באימון בלוקים כוללת הנחיות לגבי מבנה אימון בודד, מחזורי זוטא, ביניים ושלב הכנה סופית לתחרות מטרה. במבנה אימון בודד חשוב להדגיש הפרדה בין שלושה סוגי של יחידת אימון: פיתוח, שמירת מצב, והתאוששות. אימונים בודדים לצורך פיתוח כוללים עומסים לגירוי מודגש ממוקדים על מטרות דומיננטיות בבלוק הזה. כמות מטרות צריכה להיות מוגבלת: 1-2 ליכולות גופניות ועוד אחד בתחום טכני או טקטי. ע"פ ניסיון מאמנים מוצלחים יש להמליץ לתכנן "אימון-מפתח" שמדגיש באופן מיוחד מטרות רלוונטיות ודרישות מיוחדות לריכוז פיזי ומנטאלי של הספורטאים. בדרך כלל לו יותר מ-3 אימוני-מפתח ניתן לתכנן במחזור שבועי. במבנה כל האימון חשוב להתייחס לרגישות הספורטאים לסוגי עומס שונים יחסית לעייפות והתאמה בין תגובות פיזיולוגיות שונות.
 
במבנה של מחזור זוטה מומלץ להתייחס הנחיות הבאות: 1) עדיפות ואקסקלוסיביות לאימוני-מפתח; 2) אינטראקציה בין אימונים במהלך המחזור; 3) שימוש באימוני התאוששות; 4) להדגיש 2 או 3 פסגות במהלך המחזור; 5) מעקב במהלך האימונים.
מומלץ להפריד ולתכנן שלושה סוגי המחזורי ביניים: צבירה, שממוקד על פיתוח יכולות בסיסיות; המרה, שממוקד על פיתוח יכולות ייחודיות, וישום, שממוקד להתאוששות פעלה, מהירות מרבית והכנה לתחרות בסוף שלב.
 
שלב הכנה סופית לתחרות מטרה הוא מרכיב משובח וקריטי במערכת הכשרת ספורט הישגי.
 
ב. אימון בתנאי גובה טבעי וסימולטיבי (אימון האפוקסי)
בספרות עולמית קיימת סתירה בהערכת אפקט אימוני גובה מצעד אקדמאי ומעשי. סתירה הזו מבוססת על הבדלים בגישה כללית, התייחסות שונה למתודיקה אימונים, רגישות שונה לתנאי גובה אצל ספורטאי הישג.
 
בדרך כלל מצפים היתרונות מאימון גובה על סמך שינוים דרסתים במערכת דם (מסת כדורים אדומים והמוגלובין); שינוים האלה מבטיחים השתפרות בתחבורת חמצן לשרירים. בפועל שינוים האלה חוזרים למצב הקודם תוך זמן קצר לאחר חזרה לתנאי פני הים. גורמים אחרים קשורים לשינוים ברמה סלולארית ושיפור בניטרליזציה של חומציות אחרי עומסים אנאירובים (BUFFERING).
 
עקרונות האימון בתנאי גובה מתייחסים ל: מטרת הכנה (תחרות בגובה, תחרות בפני הים, רבגוניות בהכשרה בסיסית); בכירת הספורטאים עם תגובה חיובית לאימון גובה, מבנה האימון לפי פאזות של התאקלמות בגובה ואימון לאחר מחנה גובה לפי פאזות התאקלמות בפני הים. יש לציין שלוש אופציות להשתמש אפקט אמוני גובה: ימי 1-3 אחורי ירידה (בדרך כלל לו מומלץ); ימים 14-28 (גל שני עלית יכולת); וימים 36-46 (גל שלישי).
 
בנוסף לאימון מסורתי ישנם גישות חדשניות בשימוש אפקטים האלה. זה אופציה כשספורטאים גרים בגובה ומתמנים במקום נמוך יותר (1); כשספורטאים גרים בתנאי גובה מלכותי ("בבית הפוקסיה")ומתמנים בתנאי פני הים (2); כשספורטאים גרים בפני הים ומתמנים "בחדר הפוקסיה" (3). לכל אופציה הזו ישנם היתרונות וייחודיות בשימוש.
ההשתלמות הייתה מאוד מעמיקה וממצה ולוותה באינטראקציה ותגובות מצד המשתתפים.